De anderhalve-meter-samenleving stelt bedrijven voor nieuwe uitdagingen. Zoals bij zoveel bedrijven kon op 15 maart ook onze jaarplanning door de papierversnipperaar en stellen we onze plannen per week bij. We zijn in het voordeel doordat, voor een specialist op de gebieden communicatie, marketing en sales, het voorspellen van menselijk gedrag bij ons een bedrijfsactiviteit is, maar ook onze blik op de markten die we bedienen is nu teruggebracht van een jaar naar maximaal een maand.

We verdelen onze klanten in drie groepen:
- De eerste groep heeft nog weinig last van de crisis en kan zich, min of meer, rustig voorbereiden op de toekomst.
- De tweede groep heeft last van de crisis en is niet in de positie om zich aan te passen aan de veranderende omstandigheden. Deze bedrijven hebben het zwaar en we kunnen weinig anders doen dan hopen dat het goedkomt en pleister plakken waar mogelijk.
- De derde groep is het meest interessant: Het zijn bedrijven die last hebben van de crisis en met goed ondernemerschap op zoek gaan naar nieuwe kansen. Ze maken ons werk extra interessant omdat ook wij worden uitgedaagd om in hoog tempo mee te denken over hun nieuwe product-marktcombinaties en deze snel naar de markt te brengen. Er is immers haast bij en de wereld verandert snel.
Door het thuiswerken hebben we veel reistijd over, waardoor we opnieuw moeten leren plannen. Ik werk soms zes uur achter elkaar door en ben dan verbaasd dat mijn energie ff op is. Dan leg ik mijn werk neer en doe ik mijn verplichte conditiewandeling voordat ik weer verder ga.”
En dan zijn we er zelf nog. Op een vreemde manier hebben wij, bij de uitvoering van onze werkzaamheden, weinig hinder van de crisis. Wij werken al veel van huis uit en het enige dat wij moesten aanpassen was onze wekelijkse meeting op kantoor. Dat doen we nu gemakshalve dagelijks, zodat we met elkaar een goede werkroutine houden. Voor wat betreft de contacten met onze bestaande klanten voldoen hangouts, teams, etc ook wel. Zo heel af en toe maken we een fysieke afspraak, waarbij we de maximaal drie personen op anderhalve meter van elkaar in acht nemen.
“Ik moest laatst naar kantoor omdat ik een brief aan de overheid moest printen en ondertekenen. In ons thuiswerkpakket zat geen thuisprinter.”
Hebben wij dan geen last van de crisis? Uiteraard wel. Een aantal opdrachtgevers hebben budgetten geschrapt en de start van nieuwe projecten is doorgeschoven. Wij moeten het de komende maanden hebben van onze vaste klanten, incidenteel aangevuld met bedrijven die ik hierboven in de derde groep heb benoemd. Daarmee is de pionierssfeer van de eerste dagen van Klantenfabriek wel weer terug. We schakelen heel kort met onze relaties, doen veel sessies onder druk en bedenken tien nieuwe dingen per dag, waarvan er aan het eind van de dag nog maar vier overblijven.
We leven in bijzondere tijden. De komende maanden gaat er nog veel gebeuren en je moet ook accepteren dat er veel zaken zijn waar je geen invloed op hebt. Zolang je over de dingen waar je wel invloed op hebt kunnen zeggen dat je de kans hebt gegrepen om er iets van te maken.
Erik Camman, Klantenfabriek
https://www.linkedin.com/in/erikcamman/