Ruim voor de corona-crisis, een half jaar geleden, begon ik aan een ontdekkingsreis. Na 35 jaar in loondienst waagde ik de stap en werd zelfstandig ondernemer. Dat was spannend. Mijn eigen bedrijf: SUSTRAIN SUPPORT. Strategische ondersteuning om organisaties duurzamer te laten werken. De opstart kostte tijd. Ik was druk bezig om alles in orde te maken: van visitekaartjes tot website, van koude en warme acquisitie tot aan de social media setup. Het gaf een soort Flintstone-gevoel. Alsof ik Fred was, trappelde ik heel hard met mijn benen, maar kwam niet echt vooruit. Een opdracht hier, een projectje daar. Leuk, fantastisch, stuk voor stuk; maar nog geen volle agenda.

Collega ZZP-ers staken mij een hart onder de riem: “ Je bent goed bezig” en “Reken erop dat het 1 a 2 jaar duurt, voordat het echt gaat lopen.” Enerzijds troostend: Het gaat goed komen! Anderzijds beangstigend: Het kan nog wel een jaar – of twee – gaan duren.
Groeien en bloeien
Het gevoel veranderde na de jaarwisseling, 10 weken na de oprichting van mijn bedrijf. Terwijl ik net was begonnen om als auteur voor Frankwatching mijn kennis op gebied van (online) marketing en communicatie te delen, kwamen er steeds meer aanvragen en begon mijn zaak op een bedrijf te lijken. Leuke projecten om aan te werken voor verschillende organisaties. Ik zag de omzet per maand groeien. Los van het feit dat het goed is om te zien dat je in je inkomen kunt voorzien, geeft het ook een trots gevoel dat iets dat je opbouwt, vlot ontkiemt, begint te groeien en zelfs kan gaan bloeien.
Dat genot was echter van korte duur. Want tsja, corona…
Crisis en support
Het land komt stil te staan en daarmee ook mijn jonge bedrijf. Projecten worden ‘on hold’ gezet en de veelbelovende, uitstaande offertes, wachten langer op de order. Wat te doen? Nou, in ieder geval niet door het virus geveld raken. Persoonlijk niet, dus volgen we de adviezen strikt op. Maar ook zakelijk zorgen we dat we safe blijven. Meer activiteit dus; maar wel op afstand!
Als marketeer weet ik dat je juist ten tijde van crisis moet investeren. Daarom gaan we er vol in. Hulp aanbieden. Gratis zelfs. Aan ondernemers die behoefte hebben aan corona-gerelateerde ondersteuning. Op gebied van marketing, communicatie- en crisis-management. Dat leidt tot uitdagende aanvragen. Interessant om aan te werken. Het feit dat je iets voor anderen kunt betekenen, geeft daarbij natuurlijk een prima gevoel. Intussen ook aan jezelf werken, kan nooit kwaad. Gelukkig zijn er verschillende instituten die hun online cursussen nu helemaal gratis aanbieden. Daar zijn we dus ook mee aan de slag.
We fietsen door de crisis!
Nog voor de corona-crisis hadden we al bedacht dat we publiciteit zouden genereren voor het bedrijf door een groepje toerfietsers te gaan sponsoren. Zij zouden dan in mooie SUSTRAIN SUPPORT outfit aan allerlei tochten gaan meedoen. Fit en vitaal blijven en onderhand leuk reclame maken voor de zaak. Juist tijdens deze crisis is het belangrijk om te blijven bewegen. Omdat we grotendeels binnen moeten blijven is het heerlijk om af en toe op de fiets te springen, het hoofd leeg te maken en zo de crisis symbolisch weg te trappen. Terwijl de coole, professionele outfits werden geproduceerd, werd echter de ene toertocht na de andere afgeblazen. Zo blij als we waren, ingeloot te zijn voor b.v. de Elfsteden-fietstocht, zo groot was de teleurstelling toen ook die werd geannuleerd. Had ik juist een nieuwe fiets gekocht bij een plaatselijke ondernemer, om de (lokale) economie te stimuleren…
Samen of #solo?
Onder het motto #ridesolo gaat ons clubje dan maar individueel op pad. We moeten immers getraind blijven voor als we in of na de zomer wel weer wat mogen wielrennen. Jammer dat we met de anderhalve meter maatschappij geen teamfoto kunnen maken. Dat zou zo stoer staan. Maar goed, met wat knip- en plakwerk komen we toch aan een mooi plaatje. Een of twee keer per week een ritje. Dan kunnen we de rest van de tijd weer lekker doorwerken. Op zoek naar nieuwe klanten, nieuwe kansen om ondernemers verder te helpen met slimme marketingstrategie en communicatiebeleid. Want we blijven natuurlijk productief door bouwen. Dus gaan we graag aan de slag met organisaties die duurzaam met ons mee willen groeien.
Wil jij (straks) ook meefietsen? Laat het weten. Ik beloon iedere nieuwe opdracht met een professionele wieleroutfit. Daarmee kom je zeker goed voor de dag en groeien we samen verder. Ook zo helpen we elkaar door de crisis!